PESANAN ORANG Kaya


 


Tempoh 30 tahun di Maybank bukti kesetiaan

WALAUPUN Malayan Banking Bhd (Maybank) bukan satu-satunya bank yang disertainya, beliau menghabiskan sebahagian besar kariernya di bank terbesar Malaysia itu.

Tempoh 30 tahun cukup membuktikan kesetiaannya sehingga membolehkannya mencatat kemajuan kerjaya cukup besar bagi Datuk Mohammed Hussein yang juga bekas Timbalan Presiden dan Ketua Pegawai Kewangan Maybank.

Ketika rencana ini ditulis, beliau tidak lagi menghabiskan masa di pejabat, sebaliknya mungkin sedang sibuk melayan kerenah cucu lelaki tunggalnya, selepas menghabiskan lebih separuh daripada usianya menabur bakti di Maybank.

Beliau bersara daripada bank itu pada 30 Januari lalu, selepas tempoh perkhidmatannya dilanjutkan selama dua tahun. Tarikh persaraan rasminya ialah pada 2006. Berkuat kuasa tarikh yang sama, Mohammed juga meletakkan jawatan sebagai Pengarah Eksekutif Maybank.

"Saya mahu bercuti sepenuhnya sekurang-kurangnya selama enam bulan. Saya merancang mengembara dengan beg sandang dan berpakaian biasa ke luar negara, serta tidak terikat dengan sebarang jadual dan tempahan bilik, jauh daripada kaedah mengembara yang saya lalui sebelum ini ketika bersama Maybank," kata anak jati Pasir Mas, Kelantan, ini ketika ditemui di Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Beliau menyertai Aseambankers pada 1977, anak syarikat Maybank sebelum "dipinjamkan" selama 10 tahun untuk menyertai unit baru di Maybank dan dipindahkan semula ke Aseambankers sebagai Pengarah Urusan sebelum kembali ke Maybank sebagai Timbalan Presiden hingga tamat tempoh perkhidmatannya.

Banyak kenangan pahit-manis yang dialaminya di Maybank sepanjang kerjayanya, namun walau sesukar mana, beliau telah berjaya mengharunginya.

Malah, Mohammed menganggap 'stress' yang dialami ketika bekerja sebagai penawar yang menggerakkan seluruh minda dan urat nadinya untuk berfikir atau menyelesaikan masalah.

"Perkara yang saya akan rindu selepas meninggalkan Maybank adalah tekanan. Tekanan hingga satu tahap tertentu adalah baik untuk memastikan kita bergerak," katanya.

Sepanjang perkhidmatannya di Maybank, beliau bersama pasukan pengurusan lain di bank itu, banyak terbabit bersama memikirkan kaedah terbaik untuk membawa institusi kewangan itu menjadi bank peneraju di Malaysia.

Antara mereka termasuk nama besar dalam industri perbankan negara, termasuk bekas Pengarah Urusan Maybank, Tan Sri Ahmad Mohd Don yang juga pernah menjadi Gabenor Bank Negara Malaysia, dan Datuk Amirsham A Aziz yang juga Presiden Maybank ketika ini.

"Ketika saya mula menyertai Maybank ia bukan bank nombor satu di Malaysia. Kami banyak membuat pembaharuan sehingga membolehkan bank ini berada pada kedudukannya sebagai bank terunggul di Malaysia," kata Mohammed.

Mengimbas kembali pembabitan dalam dunia perbankan, Mohamed, graduan lulusan Perakaunan dari Universiti of Newcastle di Australia, membantu perniagaan kecil-kecilan bapanya di Kota Baharu, Kelantan, sebaik menamatkan pengajian.

Namun, tarikan kerja makan gaji lebih hebat, apatah lagi beliau memegang segulung Ijazah dari luar negara, mendorong beliau memohon pekerjaan di ibu kota dan menyertai United Overseas Bank Bhd (UOB).

Dalam tempoh singkat iaitu hanya beberapa bulan beliau mendapat tawaran untuk bekerja di Aseambankers Malaysia Bhd, anak syarikat Maybank.

Tidak lama di bank pelaburan itu, beliau dipinjamkan untuk mengetuai unit perbankan korporat yang baru ditubuhkan di Maybank dan prestasi beliau menjadi ukuran untuk diberi tugas baru berkenaan.

"Perkataan 'dipinjamkan' mungkin tidak membawa apa-apa makna kerana saya berkhidmat hampir 10 tahun di Maybank, yang mana tujuh tahun menerajui unit Perbankan Korporat dan selepas itu diberi tanggungjawab menubuhkan bahagian Pembiayaan Perusahaan Kecil dan Sederhana," katanya sambil menambah beliau juga terbabit ketika Maybank menceburi perniagaan baru perbankan insurans menerusi Mayban Life Assurance Bhd pada 1996 yang menjadi satu daripada sumber pendapatan baru kepada institusi berkenaan.

Bukan tidak pernah 'dilamar' institusi perbankan lain, malah dari luar negara, beliau gembira bekerja di Maybank yang dianggap antara pelajaran paling bermakna dalam kariernya dan pada masa sama, beliau dapat mengukur keupayaan sendiri dalam melaksanakan tugas yang diberikan.

Mohammed menyifatkan setiap kejayaan yang diraih sebagai kejayaan bersama, antara pengurusan atasan yang membuat keputusan, manakala kakitangan menggerakkan setiap perubahan.

"Menerajui perubahan bukan satu tugas mudah. Antaranya, kita perlu berdepan kecaman pendapat yang enggan atau was-was dengan perubahan yang akan dibuat.

"Namun, menerusi komunikasi yang berkesan, perubahan dapat dilaksanakan dengan lancar dan walaupun saya lulusan perakaunan, peluang menjadi pengurus membolehkan saya menggunakan komunikasi untuk menggerakkan kakitangan," katanya yang lazimnya menghabiskan masa 14 jam di pejabat.

Beliau juga belajar daripada perkembangan industri perbankan di negara maju untuk diguna pakai dalam tugasnya dengan mengambil mana-mana yang boleh diaplikasikan dalam perbankan tempatan.

"Membuat sesuatu yang baru perlukan inisiatif seperti melatih kakitangan supaya mereka boleh menerima perubahan, selain mendorong mereka untuk melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan.

"Perkara ini tidak boleh dicapai sekelip mata, sebaliknya perlu dibantu dengan latihan berterusan kepada kakitangan," katanya yang melihat perkembangan itu sebagai satu inisiatif penting untuk melahirkan ramai tenaga pakar perbankan.

"Fear factor" tidak dapat dinafikan sentiasa ada setiap kali mendapat tanggungjawab baru, tetapi beliau pastikan tanggungjawab dilakukan secara sistematik, dan memberikan komitmen sepenuhnya selain menentukan keutamaan supaya setiap tindakan boleh dilakukan dan boleh diukur.

Mohammed melahirkan rasa puas hati kerana Maybank banyak menyumbang dalam menjana modal insan dalam sektor perbankan negara, walaupun sebahagiannya tidak kekal berkhidmat di bank ini, malah ramai daripada mereka menerajui institusi kewangan lain di negara ini.

Sebagai ketua, beliau juga menyifatkan ganjaran kepada kakitangan sebagai satu inisiatif penting untuk mengekalkan kakitangan, dan ganjaran tidak terhad malah boleh diberi dalam pelbagai cara, termasuk menerusi majlis makan malam, hari keluarga, nota terima kasih atau pun latihan kemahiran.

Sepanjang 30 tahun berkhidmat, beliau turut melihat perkembangan dalam industri perbankan negara yang disifatkannya sebagai maju dan tidak ketinggalan berbanding di negara lain, lebih-lebih lagi dalam perbankan Islam yang mana Malaysia mempunyai kedudukan yang sangat ketara.

Bukan itu saja, Mohammed juga melalui trauma krisis kewangan 1997/98 yang disifatkan sebagai amat menakutkan apabila krisis itu melonjakkan kadar faedah ke paras tertinggi lebih daripada 15 peratus, pasaran saham jatuh merudum, aliran keluar wang yang tidak terkawal, dan pembiayaan kredit berkurangan dengan ketara.

Memandangkan terlalu lama menceburi sektor perbankan, beliau kini "tidak begitu yakin" dirinya mampu untuk menjadi peniaga berjaya.

"Seorang kakitangan bank tidak perlu berada terlalu lama di bank sebelum menceburi bidang perniagaan kerana masa yang terlalu diambil akan menjadikan diri anda terlalu berhati-hati untuk mengambil risiko," katanya.

PROFIL: Mohammed Hussein

# Ijazah Sarjana Muda Perdagangan (Perakaunan), AMP (Harvard)

# Dilantik sebagai Pengarah Eksekutif Maybank pada 1 November 2000.

# Pernah dilantik sebagai Timbalan Presiden dan Ketua Pegawai Kewangan Maybank.

# Menyertai Kumpulan Maybank pada 1977 dan telah berkhidmat

dalam pelbagai jawatan dalam Kumpulan termasuk Pengarah Urusan Aseambankers Malaysia Bhd.

# Jawatan Pernah pernah dipegang dalam Kumpulan Maybank iaitu Aseambankers Malaysia Bhd dan PT Bank Maybank Indocorp
:) SUMBER/Blog