RENUNGAN SEJENAKPUISI HEBAT

"AKU TIDAK MEMILIH UNTUK MENJADI SEORANG INSAN BIASA "
l
Aku tidak memilih untuk menjadi seorang insan biasa

L

Memang hak ku untuk memilih menjadi luar biasa
L

Kini aku mencari-cari peluang bukan perlindungan

L

Aku tidak rela menjadi warga yang terkongkong, rendah diri dan dipelihara oleh keadaan
L

Aku hendak mengambil risiko yang terkira, untuk berimpian dan membina, untuk gagal dan berjaya

L

Aku enggan menukar perangsangan untuk sebarang sumbangan
L

Aku menyahut cabaran hidup daripada kewujudan yang terjamin

L

Kenikmatan untuk mencapai sesuatu, bukan utopia yang basi
L

Aku tidak akan menjualkan kebebasan untuk menerima kebajikan

L

Tidak juga maruah ku hanya untuk hidup menerima
L

Aku tidak akan tunduk kepada sebarang 'Tuan' dan ancaman

LL

Adalah menjadi warisan ku untuk berdiri teguh, bangga dan tidak kenal erti takut
L

Untuk berfikir dan bertindak untuk diri sendiri

L

Untuk menggunakan hasil-hasil usaha yang telah ku jayakan
L

Menghadapi dunia ini dengan megah

L

Lalu berkata "Inilah yang telah ku lakukan!"
L

Segalanya ini adalah erti seorang insan
l L
l

-Ciptaan: Dean Alfange-

-Terjemahan oleh: Hjh Ramlah Abu Bakar-Kota Damansara-

Post asal dari Prof Madya Dr. Zulkarnain Muhamad Sori