Kenapa AkuPerlu Hargai Kegagalan

Aku mula teringat akan sistem persekolahan yang meletakkan satu taraf negatif dalam pencapaian akademik yang sebenarnya membentuk manusia yang takutkan kegagalan. Bukan sekadar takutkan kegagalan, sistem ini juga membentuk manusia yang takut mengambil risiko & membuat kesilapan.

Ingat lagi akan saat kali pertama aku mahu menunggang basikal? aku jatuh, aku bangun semula & aku jatuh lagi. Selepas itu aku bangun lagi (walaupun lutut sudah berdarah luka) kerana ketika itu aku memandang kegagalan sebagai satu perkara yang membawa kebaikan. Alangkah positif’nya hidup seorang kanak-kanak. Kenapa kita tidak bawa persepsi itu sehingga dewasa? Kenapa kita perlu takutkan risiko, kesilapan & kegagalan?




Our greatest glory is not in never failing, but in rising up every time we fail. - Ralph Waldo

Ini antara sebab kenapa kau perlu menghargai sebuah kegagalan lebih dari sebuah kejayaan.

  1. Kau belajar dari kesilapan. Semua orang tahu ini, Setiap kali kita buat kesilapan atas tindakan kita, kita akan belajar sesuatu yang baru & juga ia mengajar kita supaya tidak mengulanginya. Tetapi, masih ada antara kita yang terlalu fobia akan kesilapan. Perlu di’ingat, mereka yang tidak pernah gagal adalah mereka yang tidak berbuat apa-apa dalam hidup sebenarnya.
  2. Kegagalan adalah pembelajaran. Katakan kau kini dalam bidang perniagaan & kau mencuba satu teknik pemasaran yang memakan belanja RM1,000 — dan gagal. Di’sini kau belajar (dengan yuran yang tinggi) bahawa teknik tersebut tidak berkesan dengan sistem perniagaan kau & kau tidak akan ulangi lagi. Pengalaman & pengetahuan yang kau dapat bernilai lebih dari RM1,000 tersebut. Jika kau tidak mencuba, kau tidak akan tahu ‘kan?
  3. Remember the two benefits of failure. First, if you do fail, you learn what doesn’t work; and second, the failure gives you the opportunity to try a new approach. - Roger Von Oech

  4. Kau akan semakin kuat. Kegagalan seharusnya menjadikan manusia lebih kuat. Jika kegagalan membuatkan seorang manusia itu lemah & mahu mati, sebenarnya dia telah gagal sejak awal lagi. Kegagalan akan membuatkan lebih yakin untuk mengambil risiko & tegar akan kesilapan kecil.
  5. Kau sebenarnya menghampiri kejayaan. Sama kes seperti kita mula-mula mencuba menunggang basikal, setiap kegagalan & luka di’kaki adalah tanda kita semakin mahir menunggang basikal. Jadi, jangan takut untuk gagal. Jika ada idea, lakukan sahaja. Gagal atau berjaya itu belakang kira — yang penting kau cuba.
cik ani sumbak.....hehehe..yesss sir